13 °C Antwerp, BE
zondag 27 oktober 2024
13 °C Antwerp, BE
zondag 27 oktober 2024

Activisten bestickeren verpakkingen van konijnenvlees in meer dan 30 Lidl-filialen

Dit zijn de dieren achter je vlees.”

Foto: Bite Back

“Dit zijn de dieren achter je vlees.” Die woorden stonden gisteren te lezen op konijnenvleesverpakkingen in meer dan dertig Vlaamse Lidls in Vlaanderen. Met deze actie willen activisten van dierenrechtenorganisatie Bite Back mensen doen nadenken over wat een dier, in dit geval een konijn, doormaakt vooraleer het in een koeltoog belandt. Volgens de organisatie is het zogenaamd diervriendelijke label ‘parkkonijn’ ontoereikend en misleidt het de consument.

De stickers tonen een afbeelding van drie konijnen – waarvan er eentje dood is – in een kooi, en een QR-code naar de website van Bite Back. Daar kunnen consumenten meer info vinden over de Belgische konijnenvleesindustrie. “Lidl en andere winkels verkondigen met veel bravoure dat parkkonijnen een mooi leven hebben en met respect behandeld worden. Ondertussen gaven undercoverbeelden en onderzoek aan dat dat niet zo is. De foto toont een beeld uit een Belgische konijnenfokkerij, waarbij twee duidelijk angstige dieren gewoon rondlopen tussen hun overleden soortgenoten. Een ‘park’ is trouwens gewoon de benaming voor een kooi die langs boven niet gesloten is. Wij vinden dat consumenten het recht hebben om te weten hoe zo’n vleeskonijn geleefd heeft voor het in cellofaan verpakt in de winkel ligt.”

Het parksysteem werd ontworpen door Yves De Bie, konijnenkweker en eigenaar van kwekerij Konzo in Hoogstraeten. In deze volgens de sector vooraanstaande kwekerij werden in januari undercoverbeelden gemaakt. Daarop waren dode en zieke dieren te zien, maar ook de gewelddadige aanpak van personeel en zaakvoerder De Bie tijdens het transport. Bovendien brengen de nieuwe parken de hoge mortaliteitsgraad van konijnen niet naar beneden: nog steeds sterft één op vier voor ze het slachthuis bereiken. “Consumenten hebben deze informatie waarschijnlijk niet wanneer ze een stuk vlees aankopen. Wij proberen hen wél eerlijke info te geven, waar de vleesindustrie, die uit is op winstbejag, altijd de realiteit zal trachten te verbloemen om meer vlees te kunnen verkopen.“

De dierenrechtenorganisatie wilt dat alle supermarktketens nadenken over de verkoop van konijnenvlees en het evalueren van het parkkonijn-label. De organisatie viseerde Lidl net omdat ze graag uitpakken met dierenwelzijn en wel veel ècht diervriendelijke, plantaardige, producten in hun aanbod hebben. “De gesprekken met Lidl zijn lopende, maar tot op heden ontvingen we geen concrete informatie over de leveranciers van konijnenvlees waar Lidl mee werkt en hoe diervriendelijk deze zijn. We hopen hen met deze actie te doen beseffen dat iedereen zijn rol te spelen heeft om meer dierenwelzijn te realiseren, ook supermarkten.”

In totaal werden er een honderdtal stickers geplakt in dertig Lidls in alle Vlaamse provincies en in Brussel. O.a. Lidl-filialen in Oostende, Zottegem, Gent, Hamme, Diest, Leuven, Antwerpen, Schoten, Kasterlee, Herk en Heist-Op-Den-Berg kregen activisten over de vloer.

Nieuws247.be