11 °C Antwerp, BE
vrijdag 19 april 2024
11 °C Antwerp, BE
vrijdag 19 april 2024

De MIVB installeert zes laadpalen voor elektrische bussen in Anderlecht

MIVB steekt tandje bij.

Foto: MIVB

De omvorming tot een elektrische busvloot bij de MIVB komt in een stroomversnelling. Vier nieuwe lijnen voor elektrische, gelede bussen zien binnen dit en twee jaar het daglicht. Na Pannenhuis kreeg de MIVB zopas de toelating om zes extra laadpalen te plaatsen vlakbij Westland Shopping in Anderlecht.

Om haar gelede elektrische bussen op te laden, heeft de MIVB laadpalen nodig aan de eindpunten van de betrokken lijnen. De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij kreeg zopas een vergunning om zes laadpunten te installeren naast Westland Shopping in Anderlecht.

De MIVB baat momenteel drie soorten elektrische bussen uit: midibussen, standaardbussen en gelede bussen. De batterijen van midi- en standaardbussen worden opgeladen wanneer de voertuigen zich in de remise bevinden. Gelede elektrische bussen moeten ook worden opgeladen in de stelplaats, maar ook op het netwerk, tijdens hun exploitatie. Hiervoor moeten laadpalen bij de eindpunten worden geïnstalleerd. Deze installaties zijn essentieel voor de verdere omvorming tot een volledig elektrische busvloot bij de MIVB.

De MIVB installeerde de eerste vier laadpalen in april 2019 aan het eindpunt van lijn 64 Naamsepoort (2 palen), en aan de ingang van de remise in Haren (2 palen). Dit zijn oplaadmasten. Gelede elektrische bussen, uitgerust met een stroomafnemer, kunnen zo elektriciteit op deze laadpunten opvangen door de stroomafnemer omhoog te brengen. De oplaadtijd aan het eindpunt duurt maar enkele minuten en maakt een bereik van 30 tot 40 km mogelijk, wat meer dan voldoende is voor de normale uitbating van een buslijn.

“Om de omvorming tot een elektrische vloot verder te zetten moeten we het busnet uitrusten met extra laadpalen voor de toekomstige elektrische gelede bussen”, zegt CEO Brieuc de Meeûs. “Er worden zes nieuwe palen geïnstalleerd aan de eindpunten Moortebeek en Westland naast Westland Shopping in Anderlecht. Dit eindpunt ontvangt de lijnen 46, 53 en 89.”

De werken beginnen in 2023 en moeten midden 2024 klaar zijn. Dankzij deze laadpalen zal de MIVB deze drie lijnen in 2025 kunnen uitbaten met gelede elektrische bussen.

In totaal worden 18 eindpunten uitgerust met laadpalen tegen de tijd dat de vloot volledig elektrisch is. De vergunning voor lijn 46 aan Pannenhuis heeft de MIVB al eerder gekregen. Andere plaatsen volgen naarmate de omvorming tot een elektrische vloot en de vergunningen worden verkregen.

Nieuws247.be