In het verleden zijn er al heel wat VTM en VRT gezichten die hun zender hebben ingeruild voor de concurrentie. Dit was ook zo het geval met Niels Destadsbader die van VTM terugkeerde naar VRT, waar het voor hem allemaal begonnen was.
Maar is dat echt nodig? Is het echt nodig dat VRT geschifte bedragen neertelt om een schermgezicht van een andere zender weg te kopen?
“Ze gaan de oorlog tussen de zenders niet winnen door links of rechts een vedette weg te kopen. Vergeet niet dat VTM destijds is opgestart met veelal onbekende namen zoals Lynn Wesenbeek, Marlène de Wouters en Koen Wauters. Dat waren geen vedetten die we elders weggekocht hebben. Zij zijn groot geworden door VTM. VRT zou ook beter zelf vedetten maken in plaats van deze elders weg te plukken”, reageert Mike Verdrengh in Dag Allemaal.
Dat Tom Waes en Philippe Geubels goed verdienen bij de VRT, dat kan iedereen nog begrijpen. Zij leveren succesvolle programma’s af voor de zender. Maar waarom de zender Niels Destadsbader terug moest wegkapen bij VTM, dat is voor velen een raadsel.
“Het binnenhalen van Niels Destadsbader begrijp ik niet zo goed, omdat het niet puur amusement is dat de VRT moet scoren. Zij begeven zich daar op een terrein waarop de concurrentie sterker is. Ze zouden hun geld beter besteden aan programma’s die een beetje relevant zijn dan aan het soort amusement waar Niels Destadsbader voor staat”, zegt tv-criticus Jules Hanot.