13 °C Antwerp, BE
donderdag 28 maart 2024
13 °C Antwerp, BE
donderdag 28 maart 2024

#SoundOfSilence-actie overspoelt de sociale media

“Wij zijn 100 % voorbereid op coronaproof event. Laat het ons bewijzen!”

“De cultuur- en eventsector mag in deze crisis een nominatie op zak steken als meest getroffen sector. Het valt op hoe weinig krediet de sector geniet bij de politiek”, schreef Het Laatste Nieuws-columnist Noël Slangen vanmorgen in zijn rubriek ‘Slangen op maandag’. “We willen nu in de spotlight treden en een stap verder gaan. Want het licht gaat zachtjes uit bij heel wat bedrijven in de evenementensector. Met 300 zijn ze, die bedrijven. En de voorbije 5 maanden zagen ze hun inkomsten met 90 % dalen. De Alliance Belgian Event Federation leverde al fantastisch veel werk achter de schermen, in samenwerking met de verschillende vakfederaties (ACC, Febulex, BESA…). Daarom bundelen Creative Rental Solutions RS, Pixelscreen, SLV Rent, AB Sound, Splendit, Ampli, 4U- Renting en John&Jane de krachten in een oproep naar de regering. Wij zijn 100% voorbereid op coronaproof events. We vragen enkel een kans om het te bewijzen”, klinkt het bij de initiatiefnemers van de #SounfOfSilence-actie.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat iedereen die actief is in de eventsector om 5 na 12 het #SOS-statement zou delen via zijn of haar sociale media, maar de actie ontplofte al in de voormiddag. Op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn werden de profielfoto’s aangepast of vervangen door het oranje ‘Sound of Silence’-kruis voorzien van deze bijhorende tekst:

“Vandaag zal je (hopelijk massaal) dit oranje Sound of silence kruis zien verschijnen. Dit is een actie die we met een aantal spelers uit de brede event sector op poten gezet hebben. Het is letterlijk 5 na 12 voor onze mooie sector. Het geluid dooft uit.

Al wie ooit nog naar een show, concert, festival, bedrijfsfeest, trouwfeest of theater wil kunnen gaan: update aub je profielfoto met dit kader.

Onze politiek is op weg om ervoor te zorgen dat dit jaren niet meer zal kunnen op de manier waarop we het graag hadden, update NU je profielfoto met dit kader en laat hen zien dat ook jij nog cultuur en events wil beleven, en liefst snél!”

De hashtags #SOS, #SoundOfSilence en #5na12 vlogen ons om de oren, de actie loopt als een vuurtje. Ze is trending op de sociale media en werd al vele duizenden keren gedeeld. “De entertainmentsector vertegenwoordigt meer dan 80.000 mensen, maar de sector is zo breed dat het volgens beleidsmakers niet altijd duidelijk is met wie ze aan tafel moeten zitten. Een flauw excuus en daarom is het goed dat er nu één grote golf op de sociale media zich verspreidt die aandacht vraagt voor het probleem. Opmerkelijk is brede steun die deze actie krijgt: naast de theater- en filmwereld zijn ook de mensen die feesten en beurzen organiseren betrokken in het verhaal, net als het grote publiek dat deze actie massaal steunt en deelt. Bij velen in de sector staat het water aan de lippen en als het nog lang duurt dreigt er naast een massale golf van ontslagen ook nog eens een leegloop van kennis en ervaring die cruciaal is bij een eventuele relance”, klinkt het in sector.

“We investeerden in research, we kochten warmtecamera’s aan, we sloegen massaal handgels en mondmaskers in, we gingen op zoek naar digitale en hybride mogelijkheden en pasten onze kantoren aan met plexiglas en onze werking naar bubbels. Met onze #SOS #SoundOfSilence geven we een krachtig signaal aan de regering en vragen we een kans om te bewijzen dat we 100 % coronaproof evenementen kunnen ontwikkelen en uitrollen.”, klinkt het bij de initiatiefnemers.

Klik hier om deel te nemen aan de actie

 

 

 

Nieuws247.be