17 °C Antwerp, BE
vrijdag 17 mei 2024
17 °C Antwerp, BE
vrijdag 17 mei 2024

Federale politie waarschuwt voor helpdeskfraude

Het aantal slachtoffers van dergelijke feiten neemt toe.

Foto: Pixabay

Phishing maakt nog altijd veel slachtoffers. Parket en politie doen er in samenwerking met de banken alles aan om fraudeleuze transacties te verhinderen of ongedaan te maken maar de criminele organisaties blijven hun werkwijzen constant aanpassen en nieuwe slachtoffers maken.

De Federale Gerechtelijke Politie van West-Vlaanderen waarschuwt voor een nieuwe modus operandus die momenteel zowat overal in de provincie opduikt. Oplichters contacteren oudere mensen en dat zo goed als altijd op hun vaste telefoontoestellen. Ze bellen met afgeschermde of Nederlandse telefoonnummers maar dat is op een vast toestel niet altijd te zien.

Vaak hebben de phishers -die zich voordoen als medewerker van de bank- persoonlijke informatie van hun slachtoffers, deze info is mogelijk verkregen via diefstal van klantengegevens bij bedrijven. De oplichters winnen het vertrouwen van potentiële slachtoffers door zelf het rekeningnummer of zelfs de geboortedatum van de slachtoffers te vermelden.

Slachtoffers krijgen telefonisch de boodschap dat er iets aan de hand is met hun rekening en dat ze geld aan het verliezen zijn. Er wordt een sterk gevoel van urgentie gecreëerd. De daders doen zich voor als de helpdesk van de bank en stellen voor om ter plaatse te komen om alle problemen op te lossen. Soms wordt uitdrukkelijk gevraagd om geen contact op te nemen met het lokale bankkantoor of met de politie. Korte tijd later komen er inderdaad verzorgd geklede mensen aan de deur die voorstellen om wat handelingen uit te voeren met een kaartlezer van de bank (die ze vaak ook zelf op zak hebben). Soms worden bankkaarten doormidden geknipt en meegenomen. In de praktijk worden de slachtoffers net op dat moment bestolen of worden meegenomen doormidden geknipte bankkaarten opnieuw in elkaar gezet (de chip zelf wordt niet verknipt) en misbruikt: er wordt geld overgemaakt naar andere rekeningen of opgenomen aan automaten of men gaat -al dan niet online- aankopen doen.

De politie geeft de volgende tips en adviezen mee:
• Wantrouw onverwachte telefoontjes van banken. Banken of overheidsbedrijven vragen nooit telefonisch om persoonlijke gegevens. Twijfel je? Neem dan zelf contact op met uw eigen bankkantoor (zoek de contactgegevens op de officiële websites) of bespreek het met een vertrouwenspersoon.
• Wantrouw telefonische oproepen uit het buitenland die zogezegd afkomstig zijn van uw Belgische bank.
• Breek het gesprek af door in te haken.
• Ga niet in op een voorstel tot huisbezoek.
• Geef geen bankkaarten mee aan onbekenden, zelfs niet als ze eerst doormidden geknipt worden.
• Geef geen bankkaartcodes door, geef geen met de eigen kaartlezer gegenereerde codes door en geef ze ook niet in op kaartlezers die de daders hebben meegebracht.
• Sta niet toe dat u begeleid wordt in het aanpassen van instellingen in uw internetbankieren (op PC of op smartphone), laat zeker niet toe om een account aan te maken als u nog geen gebruiker bent van e-banking.
• Daders spreken meestal met een duidelijk Nederlands accent en verplaatsen zich met voertuigen met Nederlandse nummerplaat.
• Zijn er wel gegevens doorgegeven en vermoed je het slachtoffer te zijn van phishing? Verwittig meteen Card Stop op het nieuwe nummer 078 170 170 en neem zo snel mogelijk contact op met uw bank. Verzamel zo veel mogelijk gegevens (nummerplaten, persoonsbeschrijving, telefoonnummer (in de historiek van uw toestel),…) en doe aangifte bij de lokale politie.
• Ook bij een mislukte poging is het aangewezen om de lokale politie op de hoogte te brengen.

Nieuws247.be